Geir forteller om «sjokkmøtet» som endret ham som selger
Geir Bodin hadde mange års erfaring med dårlige resultater som telefonselger. Så snudde det.
Geir Bodin har mer enn 20 års erfaring fra salgsbransjen, og jobber i dag som konsulent i We4you AS, hvor han bistår bedrifter med å få øke tilgjengeligheten via telefon og chat.
I starten av salgskarrieren jobbet Bodin som telefonselger i Telenor, og forteller at han var en av de med dårligst «hit-rate».
– Vi fikk en lang liste med bedrifter vi skulle kontakte, og fikk beskjed om å ringe rundt og lire av oss en pitch som passet til det produktet vi skulle selge. Det fikk jeg liten respons på. Man merker med en gang at pulsen stiger og at vedkommende ikke er interessert. Likevel prøvde jeg å få i gang en dialog, men følelsen av at man forstyrret noen var overhengende, forteller Bodin til Salg24.
– Han føk opp i raseri
Etter fem år som selger, havnet han i et møte som skulle vise seg å snu opp ned på måten han jobbet på.
– Jeg hadde vært på et frokostmøte for å bygge nettverk, og over kaffemaskinen kom jeg i dialog med en trivelig fyr som hadde noen interessante perspektiver. Vi ble enig om at vi skulle møtes over en kaffe og fortsette samtalen, forteller han.
Med litt ulik agenda for kaffeavtalen ble utfallet noe ganske annet enn det Bodin hadde sett for seg.
– Jeg tenkte at vi kom dit for å snakke business, mens han hadde et vennskapelig utgangspunkt for møtet. Etter vi hadde snakket om løst og fast en stund, trodde jeg at det var en åpning for å presentere det jeg drev med. Da jeg sa jeg hadde noe å vise ham ble han helt sjokkert, og faktisk ganske forbanna.
Bodin forteller at stemningsskiftet ga ham den dårlige følelsen av å være en pågående selger.
– Han føk opp i raseri, og fortalte meg rett ut hva han mente om det. «Hadde jeg utnyttet hans vennskap til å prakke på ham et av mine ubrukelige produkter»? Det var en sjokkopplevelse. Men da jeg kom til meg selv, ble jeg bare veldig takknemlig, sier han og fortsetter:
– Jeg skjønte etterhvert at det var den samme dårlige følelsen jeg kjente på hver dag som telefonselger. Men jeg takket han, for jeg innså at jeg måtte begynne å stole på min egen intuisjon. Jeg hadde kjent lenge at den måten å selge på ikke var riktig for meg.
– Evig takknemlig
Som et resultat av det ubehagelige møtet, tok Bodin et oppgjør med sin måte å møte kunder på.
– Det jeg lærte var naturligvis at man først og fremst bør avklare at begge parter er inneforstått med at det er et business som står på agendaen. Utover det handler det om å stille mest mulig spørsmål, og ikke gå rett på sin egen pitch.
Bodin påpeker viktigheten av at man på bakgrunn av spørsmålene klarer å skape tillit og komme i dybden på hvilke utfordringer bedriften står overfor.
– Når man skal selge inn produkter og tjenester er det helt nødvendig å få kunden til å snakke. På den måten vet man i større grad hvilke del av dine produkter og tjenester du kan tilby. Og dersom du ikke har det kunden trenger, er det alltid en gode ide å foreslå en konkurrent som du vet kan dekke behovene.
Han har erfart at kunder han har henvist til andre selskaper kommer tilbake, nettopp fordi henvisningen til konkurrenten har skapt tillit.
–Når man selger noe snakker man jo som oftest med folk som har de samme interessene som deg selv, og du har tatt kontakt fordi du har et produkt som kan hjelpe kunden. Jeg er ikke lenger redd for å ta kontakt med mennesker jeg umiddelbart ikke får en god kjemi med.
Han setter likhetstegn mellom det å være nysgjerrig på mennesker og det å være en god selger.
– Å få en innsikt i hvordan mennesker fungerer, har lært meg at vi er like alle sammen, men at vi har forskjellige fokus. Når man husker på det blir det lettere å kontakte nye folk, som jo er helt nødvendig når man driver med salg.
Femten år etter, ville Bodin aldri vært foruten det ubehagelige møtet.
– Når man jobber et sted, blir man indoktrinert i det miljøet man jobber i. Men han karen ga meg et nytt perspektiv på jobben jeg gjorde – og det er jeg evig takknemlig for.