Santina Lafjell Crolla i CEWE Norge er dagens deltager i KAM-praten.

#KAM-praten:

Relasjonsbygging er det som får Santina til å trives med salg

Santina Lafjell Crolla i CEWE Norge synes det er viktig å spille på lag med kundene.

Publisert

I «KAM-praten» stiller Salg24 en rekke Key account managere i salgsbransjen spørsmål om hva som gjør at de trives i salgsbransjen, undervurderte egenskaper, og hva som skaper motivasjon.

Neste ut er Key account manager i fotoforretningen CEWE, Santina Lafjell Crolla.

– Hva var ditt første møte med salgsbransjen?

– Mitt første møte med salgsbransjen var som 20-åring da jeg startet som selger på en lokal fotobutikk på Gjøvik.

– Hvordan har du jobbet for å bli en KAM?

– Kan ikke si at jeg aktivt har jobbet for å bli en KAM, men at tilfeldighetene ville ha det slik. Eller, en kan vel si at mine personlige egenskaper og personlighet gjorde at jeg graviterte mot det, samt at menneskene rundt meg hadde troen på at dette var et område jeg kunne bidra til suksess (Takk CEWE).

– Hva mener du er undervurderte egenskaper hos en selger?

– Med fare for å avsløre en KAM hemmelighet, så vil jeg si at det som er undervurdert er tanken og energien som bringes inn i kontakt med mennesker i en profesjonell setting, og bevisstheten jeg har rundt dette. Altså, at man faktisk bruker mye av seg selv i sin relasjonsbygging. Det kan være et veldig sårbart sted å være i grunn. Hvor er balansegangen for å på en side være i «uniformen» i motsetning til å by på seg selv som «privatperson»?

– Det kan virke ganske organisk og naturlig sett utenifra, mens det kan være akkurat dette som er utslagsgivende til å fastsette en god partner eller salgsrelasjon og suksessen bak disse. Jeg får ofte tilbakemeldinger om at, «du er virkelig ikke redd for å snakke med noen, du», men sannheten er at jeg ofte er ganske redd. Sjansene man tar i kommunikasjonen som selger mens man hele tiden korrigerer og analysere denne på sekundnivå, for å speile komfortnivået til den en snakker med for å bygge en god relasjon.

– En overvurdert egenskap er kanskje at man må ha et høyt energinivå hele tiden - man må også kunne justere dette og noen ganger legge seg ned på et lyttende og mer rolig nivå.

– Hva mener du er spesielt viktig i jobben som KAM?

– Å bidra til tillit, - at du sitter med et ben i hver leir. Analogien virker kanskje litt rar, men det jeg mener er at partner skal føle at du representerer deres interesser. For at vi skal gjøre det bra, så må de gjøre det bra. Da strekker begge parter seg for at det skal bli en realitet, begge veier. Vi seiler skuta sammen og et team på tvers av to firma er skapt. Et miljø som har en samlet interesse, for hverandre.

– Har du noen gang opplevd å gjøre en flause på jobb?

– Jeg kan være dårlig på å huske navn.... need I say more.

– Hvorfor trives du med å jobbe som KAM, og hva motiverer deg?

– Jeg er en relasjonsbygger og trives best når jeg får muligheten til akkurat det. Det å bli invitert hjem på familiemiddag når jeg reiser på partnerbesøk gir meg ikke bare glede profesjonelt, men er også med på å fylle livet mitt på et personlig plan. Jobben blir meg, og jeg blir jobben. Utfordringen, eller kall det adrenalinet jeg får ved å lande det «umulige møtet», er også noe som driver meg. Jeg høres så samlet og rolig ut i telefonsamtalen, men når samtalen er over blir det en liten seiersdans! Haha! Gjerne så kollegene mine skvetter!

– Som KAM i CEWE kan jeg jobbe med å selge produkter som gir glede og tar vare på folks minner. Jeg har først og fremst troen på produktene og viktigheten av det arbeidsgiver driver med. Det å lage eller gi bort en CEWE FOTOBOK er meningsfylt for sluttkunden, noe som for meg er veldig motiverende i seg selv.

– Det er også veldig gøy at man som KAM får mulighet til å samarbeide med mange forskjellige avdelinger internt. Og man blir godt kjent med kolleger på kryss og tvers.

– Hva er dine ambisjoner i salgsbransjen?

– Jeg tror på å sikte høyt og stikke seg ut. Ta sjanser og få ballen til å rulle. Det kan være den uansett lander et helt annet sted enn en først hadde tenkt, og bare det kan være en seier. Aktiviteten i seg selv er nøkkelen. Dette bidrar til at jeg får muligheten til å starte opp og implementere nye prosjekter i områder vi tidligere ikke har ferdes. Nye landskap og utfordringer rundt dette, gir meg stadig ny kompetanse i «front end», hvordan ting henger sammen, og også innsikt i våre systemer i «back end». Min ambisjon er å hele tiden utvikle meg for å bli gitt tilliten til å stadig bygge disse nye klossene.

Powered by Labrador CMS