Tommy Harland fra Lederakademiet: – Ulikhetene innad i et salgsteam må verdsettes
Lederakademiet har opplevd stor interesse i bilbransjen. Salgssjefer er én av gruppene som vil ha mye nytte av det de lærer bort, mener gründer Tommy Harland.
Rammebetingelser og regelverk endrer seg hyppig i bilbransjen. Dette gjør at salgssjefer, avdelingsledere og daglige ledere må tilpasse seg og spisse sin kompetanse.
Derfor startet Tommy Harland, sammen med Andreas Edvardsen og Morten Ulriksen, Lederakademiet. Deres egne erfaringer var selve grunnen til at de ville opprette studiet.
– Lederakademiet bunner ut i at jeg og Andreas Edvardsen har jobbet i bilbransjen i mange år. Andreas har jobbet i 20 år pluss, og jeg i 15 år pluss. Dette studiet er spisset direkte mot bilsalg. På bakgrunn av tilbakemeldinger fra tidligere studenter fra Bilakademiet og vårt nettverk i bilbransjen vokste Lederakademiet frem. Vi har selv også fått bryne oss på flere ulike roller gjennom karrieren, og skulle gjerne hatt flere knagger å henge ting på gjennom årene, sier Harland.
Edvardsen er også daglig leder i Bilakademiet, hvor Harland er delaktig som styremedlem og fagansvarlig for markedsføring.
De to har opplevd og sett mye gjennom sin tid i bransjen. Nå ser de at mange trenger ekstra kursing for å møte framtiden.
– Det er jo ofte litt sånn at hvis man har prestert som selger, så får du muligheten til å bli salgssjef. Men du kan fort oppleve at du føler deg litt for deg selv, og du må finne ut av ting på egenhånd. Du har kanskje ikke så mange å sparre med. Men når du er leder så kan du ikke bare tenke på dine egne saker og oppgaver. Du må også tenke på budsjetter, de du skal lede, coache og som du jobber sammen med, sier Harland.
Kunnskapen spisses
En annen inspirasjon og kilde til studiet er tilbakemeldingene de får. Da de gjennomførte før jul så de at det de lærte bort var relevant for enda flere enn de kanskje trodde på forhånd.
– Det finnes flere lederstudier og kurs på markedet, men vi opplever at veldig mange av disse i all hovedsak baserer seg på generell teori, og blir i så måte ofte generiske og lite spisset mot selve bransjen. I Lederakademiet knytter vi ledelse mer opp mot tilbakemeldinger fra andre i samme bransje, og det vi selv har opplevd i vår egen hverdag. Bilbransjen er en bransje som har opplevd stor utvikling, spesialt de siste årene, og vi tilbyr et studium som er spisset mot nettopp dette og fremtidens utfordringer og muligheter. I utgangspunktet var akademiet rettet mot små og mellomstore bedrifter, men sist runde før jul hadde vi både selgere, salgssjefer, markedssjefer, daglige ledere og eiere hos oss. Og de kommer fordi de innser at de kan ha bruk for enda mer trygghet i hverdagen. I tillegg får de mulighet til å sparre med likesinnede og utvide eget nettverk.
Lederakademiet skal bidra til å gjøre overgangen litt enklere for de som tar steget til å bli leder.
– Det kan godt hende at toppselgerne som blir salgsledere har lederegenskaper, men man kan likevel oppleve å være utrygg når man tar fatt på den rollen. Vårt mål er at det ikke skal bli bare «learning by doing», og at det skal bli lettere å komme inn i tilværelsen som leder.
Alle i teamet er ulike
Når det gjelder salgssjefer i bransjen spesielt, tror Harland at noe av det viktigste er å se og kjenne sine ansatte.
Hva trenger en god salgssjef i bilbransjen i dag?
– Det er et godt spørsmål med mange svar. Det vi ser er at det betyr mye hvordan du behandler dine ansatte. Du må se dem og ta deg tid til å bli kjent med dem. Da kan man skape en god kultur internt, med motivasjon og mestring. En god salgssjef i dag må ta innover seg hva ledelse består av, og hva det vil si å lykkes gjennom andre. Også nytter det ikke å være salgssjef hvis ikke daglig leder er med på lasset.
Et salgsteam bør heller ikke bli for ensformig, mener han.
– Så tror jeg også at man må verdsette ulikhetene som finnes innad i salgsteamet, slik at det ikke blir for homogent. Alle team er satt sammen av ulike personligheter. Kjerneverdiene i et salgsteam bør baseres på hva du vil at kundene skal oppleve.
Trygghet for selgerne
At ledere søker ekstra kompetanse hos Lederakademiet skal også slå positivt ut for selgerne i bilbransjen. Studiet er delt opp i fire moduler, som omfatter ledelse og organisasjon, økonomi, bærekraft og markedsføring.
– Dette vil være positivt for selgeren ved at du får en salgssjef som er trygg på seg selv, hvordan han skal håndtere vanskelige situasjoner både internt og eksternt. Selgeren opplever å ha en støtte og en backing. Også er det en trygghet å vite at dette er en leder som står ved min side, og som bidrar på områdene der selgeren kan utvikle seg. Det er gøy å gå på jobb. Da blir du samlet som et team.
Den første runden med Lederakademiet ble avsluttet i november. Studiet er digitalt med tilgang til alt materiell via en app, som også har spillbasert trening. Dette verktøyet er utviklet i samarbeid med Strawberry Academy.
Neste runde starter i mars, og Harland sier interessen er stor.
– Det er veldig positivt at det viser seg at flere har denne selvinnsikten som du peker på. Der kan du trekke en parallell til meg selv og Andreas. Vi selv har også følt på at vi gjerne skulle hatt ekstra knagger å feste ting på underveis, slik at vi på enkelte områder og situasjoner hadde sluppet å ta den «tunge» reisen.