– Jeg valgte å sende et bilde av meg selv fra sommeren. Vi må se mot lysere tider, og sommeren speiler det på en fin måte.

JULEPRATEN

Daglig leder i GetAccept: – Det er på tide at vi endrer måten vi driver forretninger på

– Alt er en kundereise, og det vil bli et enda større fokus på å ivareta og utvikle eksisterende kunder.

Publisert

SALG24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i salgsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.

I dag er det daglig leder i GetAccept, Erik Holmen, som svarer i julepraten.

– Hva gjør du i julen?

– Jeg skal være med min kone og min familie i Kongsvinger i julen. Her blir det masse god mat som ribbe, medisterkaker, julepølser, sursild og griselabber (ja du hørte riktig!). Ikke minst noe godt i glasset og nyte tiden med familien.

I tillegg skal jeg legge inn tid til trening. Jeg har en tendens til å spise for mye i jula og har i år lagt inn en plan om å være i gang med treningen når det nye året starter. Opp og stå!

– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?

– Jeg vil anbefale alle å bruke julen på å lytte til seg selv, hva man skal fokusere på i 2022, og virkelig ta grep om i året som kommer.

En fin øvelse:

  • Hva skal jeg slutte med som hindrer meg i nå mine mål X, Y eller Z?
  • Hva skal jeg fortsette med som jeg er god på i dag, og som jeg ønsker å videreuvikle?
  • Hva skal jeg starte med som vil påvirke meg positivt for å nå mitt mål?

Forutenom det kan jeg anbefale to julefilmer som jeg virkelig liker, og det er selvfølgelig Flåklypa Grand Prix og Elf med Will Ferrel, den er fantastisk morsom. Liker du Will Ferrel så liker du nok den også. Ellers kan jeg anbefale å høre på bra musikk som for eksempel Fleetwood Mac, og nyte god vin. For meg blir det nok noe Pinot Noir og Barolo i julen.

– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?

– Det morsomste jeg har opplevd dette året, må ha vært å se alle mine fantastiske kollegaer igjen på vårt hovedkontor i Malmö – de to gangene jeg har hatt mulighet til å dra dit de to siste årene på grunn av manglende reisemulighter med tanke på pandemien. Det styrker alle det å få møte sine kollegaer, bli inspirert og ikke minst lære av hverandre.

En av våre viktigste verdier er Teamwins, det beskriver veldig godt samholdet i GetAccept.

– Du får invitere tre bransjekollegaer på middag. Hvem inviterer du og hvorfor?

– Jeg ville invitert Petter Stordalen. Petter har alltid vært et stort forbilde for meg. Han er en fantastisk fyr som sprer mye positivitet. Han har et engasjement og en driv som er helt unikt. Kan anbefale boken hans «Jeg skal fortelle deg min hemmelighet». I tillegg til Elon Musk fra et entreprenørskapsperspektiv og ikke minst Steve Jobs om han hadde vært i live, både fra et teknologi, og kunde - markedsperspektiv, han er helt rå!

– Hva husker du best fra salgsåret 2021?

– Det jeg husker best fra salgsåret 2021 er at vi GetAccept har stått sammen og kommet sterkere ut på den andre siden i et ellers vanskelig år som har vært krevende, og som har preget veldig mange i forhold til de utfordringer som dette har medført. En ting jeg er veldig stolt av, er menneskene bak. Selv om vi jobber med teknologi og innovasjon er det fortsatt menneskene bak som utgjør den store forskjellen.

Jeg er veldig stolt av mine ansatte og kollegaer i selskapet.

– Hva tror du vil prege salgsbransjen i 2022?

– Det som uten tvil vil prege salgsbransjen i 2022 og årene som kommer, er helt klart teknologi og digitalisering.

En av de viktigste strategiene som B2B selskaper tar grep om i 2022 er den digitale kundereisen - og salgsprosessen. Mange tenker nok at så lenge de har alt på plass i forhold til Inbound Marketing så er den digitale kundereisen komplett. Det stemmer ikke, og det er her mange ledere og bedrifter mister fokus og forståelse. Alt skal digitaliseres, men hva med salgsprosessen og det som skjer etter at kunden har kommet inn i «trakten» og vist sin interesse for deres produkter og tjenester?

Det handler om å endre måten man jobber på i «the new normal», og det er ingen hemmelighet at vi lever i en online verden. Det er på tide at vi endrer måten vi driver forretninger på.

I tillegg vil det bli et enda større fokus på «self service», automatisering og som nevnt tidligere – den digitale kundereisen. Alt er en kundereise og det vil bli et enda større fokus på å ivareta og utvikle eksisterende kunder. Her vil det bli et stort skifte og ikke kun fokus på vekst med tanke på det å få inn nye kunder, som er en evigvarende utfordring for alle.

Selgere vil også bli mer og mer markedsførere. Man er sin egen personlige merkevare, og den som ikke fokuserer på dette vil heller ikke lykkes. Du må være synlig i digitale kanaler som for eksempel LinkedIn, og du må levere godt innhold og være relevant. Den personlige kundereisen blir enda viktigere fremover.

Kundene skal virkelig følge at du bryr deg og det er det salg faktisk handler om – det å kunne hjelpe.

Mer fokus på dette enn kun salget, da vil det skje mye positivt.

Powered by Labrador CMS