Mathias mener salgsledere må ringe mer selv
Mathias Olastuen elsker å ringe ut til kunder, og mener sjefer som jobber med salg kan bli flinkere til å være et eksempel.
Olastuen jobber som salgssjef i Best på Salg. Tidligere har han jobbet i både Instacall og Media Telemarketing, og har med tiden blitt mer og mer glad i det å drive med salg.
– Jeg har hatt en fantastisk lærerik salgsreise på fem-seks år. Før dette slet jeg med å finne et yrke eller utdanningsløp jeg virkelig brant for, men det har jeg nå gjort innenfor salg i Best på Salg.
Han har spesialisert seg innenfor mobilt bredbånd og mobilmarkedet, og har både jobbet med B2C & B2B. Olastuen har også drevet med idrett tidligere, og tror den samme mentaliteten har mye å si for jobben han gjør.
– Jeg får fullstendig utløp for mitt høye konkurranseinstinkt, min kreativitet og all energien jeg bærer på hver eneste dag. Det å lære nye mennesker å kjenne hver eneste dag hvor jeg sammen med kundene løser problemstillinger eller dekker de ulike behovene ser jeg på som et stort privilegium og jeg tror aldri jeg kommer til å føle meg fullstendig utlært. Derfor har jeg funnet ut at jeg elsker salg.
Møter først på jobb
I rollen som salgssjef er det viktig å være et eksempel for sine medarbeidere, mener Olastuen. Dette forsøker han å få til på flere vis.
– For meg er det og hver eneste dag bidra som et levende eksempel på hvordan det «skal» gjøres. Jeg er opptatt av å møte aller først på jobb hver eneste dag så jeg kan ta imot selgerne på en hyggelig måte. For meg handler rollen også mye om å spre mye god energi i lokalet, i tillegg til å følge opp selgerne mine tett.
Individuell trening av selgere er en nøkkel for å få til god oppfølging, mener han.
– Jeg er opptatt av at selgerne våre skal få coaching og føle at de kan utvikle ferdighetsregisteret sitt ytterligere uansett hva slags nivå de er på. Jeg prøver også å skape en atmosfære hvor selgerne skal få følelsen av at det er trygt å gå ut av komfortsonen. Det er en nødvendighet å feile for å lære og ta nye steg som menneske og som selger.
Ringer fremdeles
Det at man har en sjefstittel behøver ikke å bety at man ikke gjør vanlig salgsarbeid, sier Olastuen. Både han og daglig leder i Best på Salg, Jørgen Kåshagen, ringer fremdeles ut til kunder så ofte de kan.
– Vi ringer og selger fortsatt masse. Det er selvsagt høyst varierende i hvor stor grad vi får tid til det, fordi det er krevende å kombinere med administrative oppgaver, personalansvar og daglig oppfølging. Likevel er det noe som vi prioriterer. Om det er innenfor jobbtid eller på overtid spiller ikke så stor rolle. Dette er for å hele tiden bli minnet på hva den viktigste jobben i selskapet er, og det har aldri vært noen tvil hos oss om at det er selgerne som gjør den viktigste jobben og salgene som skaper økonomien til å drifte selskapet lønnsomt.
Dette mener han at flere med tilsvarende lederstilling bør gjøre. Ledere som ikke har ringt ut til kunder på flere år er en svakhet i callsenter-bransjen, sier Olastuen.
– Jeg har også møtt nok av salgsledere som følger opp selgere uten selv å være på tråden. Men markedet endrer seg fortløpende, og mye av det som var nytt og moderne før er i dag blitt gammelt og utdatert. Vi som selv er «på tråden» er hele tiden oppdatert på hva slags innvendinger kundene kommer med, hva målgruppen er opptatt av i praksis og ikke bare i teori, og at vi selv hver eneste dag får testet våre egne salgstekniske råd og evaluert fortløpende hva som funker og hva som ikke funker.
Best på Salg er fremdeles et ganske nytt selskap, og ble startet opp i 2019. Olastuen har planer om å fortsette i jobben i lang tid, og har en beskjed til andre salgsledere:
– Jeg har planer om å være på tråden sammen med selgerne mine i mange år fremover fordi det gir meg kun oppsider. Så til alle dere salgsledere som ikke har vært på tråden på mange år, gå ut av komfortsonen din og test deg selv på tråden, du får masse igjen for det!