#Sommerpraten
Charles Bratli mener selgere må prøve og feile: – Man blir aldri utlært
Selv har han samlet ulike tips og triks fra forskjellige mentorer, og satt det sammen til en egen metode.
I «Sommerpraten» stiller SALG24 en rekke personer i salgsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi høre litt om hvilke tabber vedkommende selv har gjort på jobb og hvilke råd de vil gi andre som ønsker å lykkes i bransjen.
Neste ut er Business Developer i Two, Charles Bratli.
– Har du pass?
– Ja.
– Hva skal du gjøre i sommer?
– Nyte fridager, hyttetur og forhåpentligvis en tur til syden.
– Hva er ditt beste sommerminne?
– Det må være da jeg catchet opp med gode kompiser på hyttetur fylt med bading, wakeboard og god mat og drikke.
– Hva er din beste salgspitch/salgsapproach?
– Har aldri et bestemt manus eller en pitch jeg følger. Hver kunde er forskjellig. Som regel starter jeg med å avvæpne salget, og fokuserer heller på å få kunden til å snakke mest mulig ved å stille gode spørsmål.
– Nevn en bransjeperson å se opp for i framtiden?
– Det må være min gode salgspartner Sebastian Ferraz. En kollega med mye kunnskap, ståpåvilje og høye ambisjoner. Det er utrolig givende å få jobbe sammen med han.
– Når tryna du sist på jobb?
– Heldigvis ikke tryna ordentlig enda, (bank i bordet), men jeg har vel introdusert meg som Charles fra Journey, som er min tidligere arbeidsgiver, et par ganger.
– Hva er ditt beste råd til unge mennesker som ønsker å lykkes i salgsbransjen?
– Ta imot konstruktiv kritikk. Det å prøve og feile er veldig viktig, for det er på den måten du finner ut hva som funker for deg. Jeg har hatt mange gode mentorer opp igjennom, og prøver å plukke litt fra alle. Til slutt har det blitt veldig bra, selv om man aldri blir utlært i salgsfaget.