Derfor ser mange kunder fordeler i å ha et CRM-system utviklet i Norge
Nextcom har for alvor etablert seg i CRM-bransjen, og har planer om videre vekst i 2022.
Fredrik Rosenvinge Olsen har jobbet i fire år som Head of Sales i Nextcom. Programvareselskapet ble startet i 2006, og har vært med på en omfattende utvikling.
De tilbyr et system innenfor kunderelasjonshåndtering som brukes av mange salgsorganisasjoner og selgere over hele Norge.
– Nå er de aller fleste systemer skybasert, men Nextcom var faktisk det helt tilbake i 2006. Plattformen vår har blitt bedre og bedre, og har forandret seg hele veien. Det er en kombinasjon av kundenes ønsker og at selskapet hele tiden har hatt en visjon om hvor vi skal, sier Rosenvinge Olsen.
Dette har også gitt trygghet til kundene deres, som har skapt veldig lojale kunder og svært lite churn.
– Noen av dem har vi jobbet med helt siden oppstarten, hvor vi har utarbeidet løsninger som passer veldig bra for de som er i kontakt med mange ulike kunder. Mange av superselgerne som Salg24 skriver om bruker vårt system.
Med årene har de også gått inn i andre bransjer.
– Vi har fått et godt fotfeste innen strøm og telekom, der vi samarbeider med veldig mange. I tillegg jobber vi mye med bank- og forsikringsbransjen, blant annet selskapene Kraft Bank ASA og Tryg Forsikring.
En norsk aktør
Rosenvinge Olsen og Nextcom opplever det som en stor fordel at systemet er utviklet i Norge og å ha utviklingsavdelingen på hovedkontoret i Sandefjord. Tilgjengelighet og nærhet til kundene er en stor del av grunnen til dette.
– Kundene er veldig fornøyd med å samarbeide med et norsk selskap fremfor å forholde seg til store utenlandske aktører. Vår visjon har alltid vært å skape en enklere og mer effektiv arbeidshverdag for kundene våre. Det kan høres ut som noe alle sier, men det har vært gjennomsyret i alt vi har gjort - fra salgsprosessen starter til utvikling og kundesupport i etterkant. Kunder som er fornøyde er den aller viktigste faktoren for vår vekst.
I konkurransesituasjon stiller de også ulikt i de forskjellige bransjene. Noen ganger er Nextcom blant de mest etablerte CRM-utviklerne, mens de andre steder er en utfordrer.
– Jeg synes det er veldig gøy å være begge deler. Og vi har jo vært en utfordrer i mange, mange år, samtidig som vi er godt etablert i mange bransjer. I takt med utviklingen av systemet har også mulighetene for å gå inn i nye bransjer blitt flere.
Skal bidra til bedre samarbeid
Rosenvinge Olsen sier at kundene forventer mye av dem. Dette er bra for den videre utviklingen, og Nextcom har ambisjoner om å fortsette å vokse i 2022. Som mange andre rigger de seg til for å møte framtiden.
– En del av nøkkelen i vår suksess er at vi skaper bedre samarbeid internt i de selskapene vi hjelper. Det skal ikke være et silobasert system, der salg og de andre avdelingene jobber hver for seg. Vi kommer fra salgsbransjen selv, der vi har levert gode løsninger. Så har vi tatt et stort steg, og inn i 2022 har vi lansert en veldig kul kundeservice-modul som går på samhandling internt. Vi mener at det er viktig at salg og kundeservice har en felles plattform, der avdelingene kan kommunisere og ha full kundeoversikt. Dette er essensielt for å kunne gi en god kundeopplevelse, sier Rosenvinge Olsen.
Han gir også noen eksempler på hvordan dette kan foregå i praksis.
– For eksempel i Kraft Bank, der skal mange på tvers av flere avdelinger kunne involveres i kundebehandlingsprosessen – helt fra lånesøknader kommer inn, til utbetaling og innfrielse av lån er registrert.
– Eller i et selskap med serviceteknikere ute på oppdrag, som trenger å samhandle med selgerne og resten av organisasjonen. Slike fleksible løsninger forventer også kundene i større og større grad