Daglig leder i Omnicus, Eivind Jonassen.

Slik skaper du suksessfulle selgere ved hjelp av kunstig intelligens

Daglig leder i Omnicus, Eivind Jonassen, mener kunstig intelligens kan coache selgere.

Publisert

Det er vanskelig å lykkes som en virksomhet i dag om du ikke har de beste medarbeiderne. Og selv om det er fristende å tro at de viktigste ressursene et selskap besitter i dag er knyttet til produktene, varene og tjenestene selskapene tilbyr, er det mye forskning som peker i retning av de ansatte. Og da de ansattes ferdigheter, kunnskap og evner.

Hemmeligheten bak virksomheters suksess ligger i å engasjere de ansattes kunnskap, erfaring, ferdigheter og energi på en vellykket måte.

Og det er lettere sagt enn gjort. Derfor sliter også mange virksomheter med høy turnover og demotiverte ansatte. I halvparten av tilfellene når folk sier opp, er det gjerne fordi kommunikasjonen med sin nærmeste leder ikke er tilfredsstillende. I andre tilfeller kan det skyldes at arbeidsoppgavene ikke møter forventningene.

I en undersøkelse fra Microsoft kom det frem at dagens selgere bruker nesten 70 prosent av tiden sin på å administrative arbeidsoppgaver. Det er ikke kun ineffektivt og direkte dyrt for en virksomhet i det korte løp, men det kan også føre til utbrente og demotiverte selgere som sier opp jobben sin.

I et jobbmarked med lav arbeidsledighet og stor konkurranse om de beste hodene, gjør det regnskapet enda dyrere. Ifølge Teknisk Ukeblad koster det i gjennomsnitt 250.000 kroner å ansette en nyutdannet person.

Da bør helst lederen som får den ansatte under seg være særs dyktig til å få maksimalt ut av den nyansatte for at det skal lønne seg. Som nevnt viser det seg altfor ofte å være en nesten umulig oppgave.

AI som coach

Konversasjonell kunstig intelligens er løsningen som kan optimalisere potensialet som finnes i både oss mennesker og i teknologien. Kort fortalt bruk av kunstig intelligens som kan coache selgerne i sanntid, hvor løpende sentimentanalyse av samtaler kan spore alt fra ord som blir sagt og hvordan ordene blir sagt.

Både innhold og stemning, og på den måten gi selgerne løpende råd og coaching for å effektivt styre samtalene i riktig retning for å skape fornøyde kundesamtaler og oppnå salgsmålet.

Konversasjonell kunstig intelligens kan identifisere når en selger sliter med å overvinne en innvending fra kunden, eller når kunden i andre enden bruker et språk som gjør det vanskeligere å lukke et salg.

Hvis ikke den kunstige intelligensen alene klarer å tilføre selgeren tilstrekkelig med coaching og veiledning, kan løsningen i tillegg varsle nærmeste leder, som kan hoppe inn i samtalen for å gi ytterligere veiledning.

Dette kan være en svært effektiv måte å coache og hjelpe selgerne, samtidig som det bidrar til å øke produktiviteten og effektiviteten, men ikke minst bidrar i positiv forstand til å styrke kunnskapen, bygge nye ferdigheter og erfaring, og ikke minst tilføre positiv energi som motiverer den enkelte ansatte gjennom en positiv mestringsopplevelse.

Det er ikke til å stikke under stol at mange av dagens ledere og salgssjefer faller for den klassiske feilen når det kommer til å gi coaching, ved at de ikke evner å gi fortløpende tilbakemeldinger. De er ikke tydelige nok på hvilke konkrete områder som kan forbedres, og de bruker gjerne for mye fokus på det negative.

Ved å ta i bruk konversasjonell kunstig intelligens for sanntids-basert coaching av samtaler, kan salgskonverteringer øke dramatisk, samtidig som den enkelte samtale vil kunne ta mye kortere tid. Det bidrar i tillegg til at den enkelte selger kan gjennomføre flere samtaler som kan resultere i økt salg.

Økt motivasjon

Flere positive effekter på virksomhetens topp- og bunnlinje direkte, men ikke minst indirekte føre til økt motivasjon og trivsel blant selgerne, som vil slå positivt ut på turnover, sykefravær og effektivitet. Som næringslivsledere er det økende viktig at vi forstår verdien av å investere i våre ansatte og hvor avgjørende det er at de enkelte ansatte føler at de blir sett, hørt og satt pris på.

Mens mange er fokusert på at kunstig intelligens kan utfordre mange av dagens arbeidsoppgaver og arbeidsplasser, er jeg overbevist om at riktig bruk av kunstig intelligens i stedet kan bli brukt til å gjøre mange av dagens arbeidsplasser og -oppgaver mer givende og spennende fra et medarbeiderståsted, og mer lønnsomme og vellykkede fra et arbeidsgivers ståsted.

I begge tilfeller avgjørende for at virksomheten skal lykkes kortsiktig og overleve langsiktig.

Powered by Labrador CMS