Hele landet ser til salgs-og markedsnettverket i Stavanger
– Det å skape et miljø for unge selgere ser vi et enormt behov for.
– Vi startet opp et salgs- og markedsnettverk i Stavanger i november, og har nå kjørt noen digitale samlinger. Forrige uke samlet vi nesten 100 stykker. Etter å ha blitt utfordret, utvider vi nå dette til å ha fast månedlig samling digitalt for salgs- og markedsfolk fra hele landet i tillegg til stedlige samlinger i Rogaland.
Det forteller medgründer og partner i Hubify, Kåre Sele Krogedal til SALG24.
Tanken var i utgangspunktet å skape et nettverk i Stavanger-regionen på bakgrunn av et signalisert behov.
– Det er mange salgsorganisasjoner i regionen hvor det er alt fra en til tre ansatte selgere. Vi har fanget opp at det har vært behov for sparring og deling av tips og råd, og kjørte derfor en testperiode med nettverkssamlinger i høst.
– Ikke lett å være ung selger
Grunnet pandemien har samlingene blitt digitale, og i desember var det folk fra hele landet som meldte seg på. Den unisone tilbakemeldingen har ifølge Krogedal vært at flere ønsker seg en månedlig samling på nett.
Derfor har Krogedal nå fått på plass en rådgivningsgruppe med tre representanter fra ulike steder i landet med bakgrunn fra både salg og markedsføring.
De tre rådgiverne er Mathilde Pettersen, gründer og kreatør i Luddikom, Hege Larsen, Salgssjef for Dyreparken konferanse og event, samt Head of Sales i Zaui Software, Wiggo Yttergård.
Med tilbudet har de et ekstra ønske om å nå ut til unge selgere og markedsførere.
– Vi skal ikke utelukke den eldre garde, men litt av intensjonen er å bety noe for den yngre generasjonen. Det er ikke lett å komme inn som ung selger og markedsfører i et skiftet hvor de eldre ikke har klart å tilpasse seg utviklingen i tilstrekkelig grad. Det å skape et miljø for unge selgere ser vi et enormt behov for.
Faglig påfyll
Ambisjonene for nettverket er todelt.
– En ting er at vi har sett et behov for faglig inspirasjon, hvor vi ønsker å bidra ved å tilrettelegge for gode relasjoner, samtidig som vi forhåpentligvis kan knytte salg og marked enda tettere sammen, slik at de kan dele erfaringer.
På den andre siden ønsker de at flere skal bli kjent med Hubify og hva de kan bistå med i form av å løfte salget, styrke salgsteamet og øke bedrifters synlighet.
– Vi tilbyr salgstrening, kommersiell rådgivning, teamutvikling, rekruttering, LinkedIn-kurs sparring, LinkedIn-kurs og etablering av nettsider, men hovedhensikten er ikke å markedsføre oss selv på disse samlingene. Det er først og fremst et sted hvor man skal få faglig påfyll.
Krogedal er tydelig på at det ikke skal være en arena for å jakte leads, men at dersom man er en del av nettverket og samlingene vil dette komme som et resultat av gode relasjoner man knytter underveis.
– En ganske ensom jobb
I forbindelse med samlingene vil det være mulig å komme med forslag til hva som kan være interessante problemstillinger og ta opp.
– Det å jobbe som selger kan være en ganske ensom jobb. Mange salgsavdelinger har blitt nedskalert, og erstattet med digital markedsføring, og disse to rollene har gått mer inn i hverandre. Derfor er det smart at en selger kan litt om markedsføring og omvendt.
Dette sammen med justeringene og endringene fra ordinære salgsprosesser til digitale prosesser er de to tingene de fleste har hatt behov for å snakke om.
– Tidligere var det vanlig å reise på halv-eller heldagerskurs. Men den yngre generasjonen er mer utålmodig, og derfor et er foredrag på 20 minutter som fokuserer på ett tem, med en åpen diskusjon i etterkant et mye bedre alternativ.
Planen er å gjennomføre en digital samling i måneden hvor alle kan delta, pluss en fysisk samling for nettverket i Stavanger.
– Vi kommer til å tilby et medlemskap, og samtidig teste ut om vi kan få til en hybrid løsning på den fysiske samlingen slik at alle som ønsker kan få det med seg digitalt, sier Krogedal.