Innbyggerne i Oslo handlet suverent mest – nesten 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen.

Økt netthandelssalg av klær og sko i andre kvartal

– Både mote og helse og skjønnhet er blant de kategoriene som i størst grad driver innovasjonen fremover på nett i Norge.

Publisert

Salget innenfor den netthandelskategorien hvor nordmenn handlet oftest i 2. kvartal 2022, klær og sko, økte med hele åtte prosent fra samme periode i fjor.

Innbyggerne i Oslo handlet suverent mest – nesten 50 prosent mer enn gjennomsnittsnordmannen.

Også innenfor helse og skjønnhet økte netthandelen, sammenlignet med samme periode i fjor.

Det viser salgstall fra de av Klarnas mer enn 12 000 norske nettbutikker som selger innenfor de to kategoriene.

– Det viser med all mulig tydelighet at spesielt innenfor disse to kategoriene så er netthandel definitivt i ferd med å bli enda mer normalt. Det er også interessant å merke seg at i en periode hvor mange har kjent på de økte levekostnadene og handler mindre både på nett og i fysisk butikk, at disse to kategoriene vokser hos oss, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad, i en pressemelding.

Det samme er tilfelle for Sverige, hvor Stockholm er området som topper salgsoversiktene når det gjelder både mote og skjønnhet og klær og sko.

Han tror også noe av årsaken til at innbyggerne i de to hovedstedene handler mer innenfor de to kategoriene både dreier seg om interesse og om kundeopplevelsen.

– Det kan være at de er mer opptatt av mote og skjønnhet enn i andre områder ­­– både i Norge og Sverige. Grunnleggende drivere som gjerne øker netthandelen, er korte leveringstider og hjemlevering. Det vet vi erfaringsmessig ofte er bedre utbygd i sentrale strøk enn i distriktene, sier Elvestad.

63 prosent av kjøpene innenfor begge kategoriene ble foretatt fra en mobiltelefon. Det er en vekst på fem prosent fra samme periode i fjor.

– Både mote og helse og skjønnhet er blant de kategoriene som i størst grad driver innovasjonen fremover på nett i Norge. Det går på alt fra den aktive bruken av sosiale medier, til omnikanal-strategier og å ta i bruk nyvinninger som liveshopping og lignende.

– Vi vet også at det skjer mye produktutvikling på dette området, som for eksempel å ta i bruk mer virtuelle prøverom – slik at det skal bli enklere å finne riktig størrelse når du handler på nett, sier han.

Powered by Labrador CMS