Malin og Yvonne har dette rådet til kvinnelige selgere
Mange har et stereotypisk bilde av en mannlig selger i dress som er litt høy i hatten, mener Malin Wiklund og Yvonne Stikbakke. Slik er det ikke i deres del av bransjen.
– Det er klart vi jobber i en tøff bransje. I mediebransjen blir man bombardert med reklame til enhver tid. Samtidig står lydmediet sterkere enn på mange år, podkast er jo blitt veldig populært. Vi ønsker å jobbe for å utvide våre forretningsområder og finne flere løsninger innenfor radio og lyd, sier salgsdirektør i Radio Metro, Yvonne Stikbakke, til Salg24.
Stikbakke og hennes kollega, kommersiell direktør Malin Wiklund, har begge jobbet i Radio Metro i åtte år.
Radio Metro er en del av Metro Sounds, som er paraplyen for alle de ulike merkevarene deres.
De har derfor opparbeidet seg lang erfaring med salg av radioannonser og reklame. Wiklund hadde da jobbet med mediesalg tidligere, mens Stikbakke kom fra en litt annen retning. Nå har de hver sin lederrolle i et salgsteam bestående av totalt tolv ansatte.
– Radio oppfattes kanskje av mange som litt kjedelig, sammenlignet med andre plattformer. Det finnes så mange spennende visuelle medier som Snapchat, TikTok og lignende. Der er det mye du kan gjøre, men radio er et stabilt og påtrengende medium som jeg synes får ufortjent lite oppmerksomhet. Og jeg tror det er veldig mye spennende i vente i årene som kommer, sier Wiklund.
Må være en rådgiver
Også i Radio Metro jobbes det hardt for å oppnå de langsiktige og veletablerte kundeforholdene. En god selger fungerer også som en pålitelig rådgiver, mener Stikbakke og Wiklund.
De beskriver Radio Metro som noe mellom en lokal og en nasjonal radiokanal. Kjennskap til markedet i bestemte områder er helt essensielt.
– Du må forstå kunden, og bli kjent med kunden. Relasjoner og god kjemi er kjempeviktig, sier Wiklund.
Men for at kunden ikke skal glemme hvem du er, må man også være ærlig. Det å selge annonser som man vet ikke gir resultater for kunden, er aldri lurt.
– Det hender jo at vi får kunder inn som vil teste annonsering på radio. De har et budsjett, og ønsker å se hvordan det vil fungere for dem. Da må du som rådgiver være såpass tydelig og trygg, og kartlegge hva kunden egentlig ønsker. Hvis vedkommende for eksempel ønsker å annonsere i to uker for å få branding, stjeler vi rett og slett pengene deres. Vi må hjelpe kundene til å forstå hvordan man bruker radio, og slik beholder vi også kundene våre over lenger tid, sier Wiklund.
Slik blir selgeren et ledd som kundene kan stole på. Det hender absolutt at deres medarbeidere i Radio Metro fraråder potensielle kunder å bruke dem til å annonsere, fordi det ikke alltid er riktig kanal.
– Som selger hos oss skal du være en rådgiver, og du skal kunne komplimentere med andre medier og ikke bare snakke for ditt eget. Vi er ganske stolte av at selgere hos oss flere ganger kommer ut av møter og har anbefalt kunden å gjøre noe annet med pengene sine enn å gå på radio. Dette fordi vi vet at kunden ikke får noe igjen for de pengene. Da trenger vi heller at den kunden ringer oss en annen gang, for da opptrer vi på en troverdig måte, sier Stikbakke.
Tryggheten kommer etter hvert
Dette er også en del av opplæringen som nye selgere i Radio Metro får. Jo mer komfortabel man blir i sin rolle, jo bedre rådgiver blir man for kundene.
– Hvis du er ny som selger hos oss, har du kanskje ikke den tryggheten som vi har. En viktig del av jobben går også ut på å tørre å si til kunden at man er ny. At man undersøker ting man ikke er helt sikker på, skaper faktisk tillit. Det er bedre enn å være den stereotypiske selgeren som utgir seg for å kunne ting. Du skal ikke i møte kunden med en bunke med slides og snakke om deg selv, det driter de rett og slett i, sier Stikbakke.
Villigheten og lysten til å lære av andre kan man komme langt med, mener de. Det finnes også mange nedturer i salgsyrket. Disse må man lære seg å takle på en god måte.
– Vi ser at selgerne som klarer motgangene, og som har hodet kaldt når det er lenge siden de har landet et salg, er de gode selgerne. Det gjelder å ikke bli desperat, og det er alltid lurt å vende seg til lederne sine for å lære av dem. Bli med dem i noen kundesamtaler, lytt til de som har jobbet en stund, hør hvordan de løser saker og hvilke spørsmål de stiller til kundene. Da fylles verktøykassa opp, sier Wiklund.
Mener selgere må være stolte av yrket sitt
Salgsdirektør Stikbakke ønsker også at selgere skal bli mer komfortable med å si rett ut hva de jobber med. Mange har et innarbeidet og feil inntrykk av hva en selger er og gjør, mener hun. Det kommer også fram allerede i jobbintervjuer og stillingsannonser.
– Vi har også hatt mange innom som ikke jobber her lenger. Du må tørre å være ærlig, også i intervjurunden. Hvis du leser en stillingsannonse, er det ikke måte på hva du skal få i jobben. Det er bedre å være ærlig og si «dette er det du får hos oss». De to-tre første årene i jobben er beintøffe, men nye ansatte får veiledning og riktige verktøy hvis de legger inn en solid innsats.
Folks typiske oppfatning av den slu selgeren som bare er ute etter egen vinning, lever fortsatt, mener hun. Men det trenger ikke være vanskelig å gjøre noe med.
– Det skal ikke være noen skam i å si at en jobber med salg. Mange sier key account manager, konsulent eller medierådgiver. Hvorfor ikke bare si at du er en selger?
Flere kvinner jobber med salg
I noen deler av salgsbransjen høres kanskje to kvinnelige ledere fjernt ut. Deres oppfatning er derimot at mange kvinner jobber med salg innenfor media.
– Jeg har ikke tall på det, men jeg har jobbet i andre medie- og radiohus, og det er ikke spesielt få kvinner i salgsavdelingene der. I andre bransjer er det nok færre. Begge vi to startet med telefonsalg for mange år siden, og der var det jo liksom 25 menn og to kvinner. Men vi ser flere, og mitt råd til kvinner vil nok være å tørre å stikke hodet fram og tørre å ta plass, sier Wiklund.
– Det er litt generaliserende, men jeg tror mange fortsatt ser for seg den unge, mannlige selgeren. Han er kjekkas, tjener bra med penger på telefonsalg, sjarmerer og spanderer på kompiser og det er høy champagne-faktor. Der ligger også den skammen mange føler som selger, avslutter Stikbakke.