Mariell etterlyser salgskvinner på scenen: – Savner at flere viser seg fram
Nå oppfordrer hun bedrifter til å gi kvinner scenen når anledningen byr seg.
SRF er en Bergensbasert medlemsorganisasjon, som arrangerer kurs, fagfrokoster, konferanser og sosiale arrangementer for sine medlemmer.
I løpet av et år arrangerer de 25 fag- og nettverksarrangement, hvor tema er salg, markedsføring, kommunikasjon og ledelse.
Men hvor det blir av de kvinnelige foredragsholderne, må daglig leder i SRF, Mariell Sæternes, spørre seg hvert eneste år.
Vanskelig å finne
– Vi er opptatt av kjønnsbalanse, og dette har vært en nøtt i flere år. Vi savner at kvinner melder seg. Det kan tenkes at det er flere menn enn kvinner i salgsbransjen, men det har jeg ikke noe statistikk på, sier Sæternes til Salg24.
Hun har ikke noe godt svar på hvorfor det er så vanskelig å spore opp kvinnelige selgere, men forteller at det tradisjonelt sett er menn som melder seg som foredragsholdere.
– Hva gjør dere for å oppsøke kvinnelige selgere?
– Vi bruker LinkedIn, ulike sider som promoterer foredragsholdere, bedrifters egne nettsider, Google og blogginnlegg, også etterlyser vi dem i vårt eget nettverk. Jeg vil oppfordre bedrifter til å synliggjøre sine salgsledere på hjemmesiden sin, for det er ofte vanskelig å finne dem.
Sæternes er på jakt etter faglig sterke personer med tyngde og erfaring, som brenner for faget sitt – salg.
– Hvert år kårer vi Årets unge selgerforbilde, og i forbindelse med kåringen er det like mange gode kvinner som menn i bunken over aktuelle kandidater. Vi vet at det finnes utrolig mange flinke kvinner der ute, men hvor er dere?, spør hun, og fortsetter:
– Er det det at kvinner ikke har like stort behov for å stå på en scene? Kanskje de fokuserer på jobb, og at det krever prioriteringer i hverdagen å delta på sånne ting. Jeg finner ikke noe klart svar.
– Vi vet dere er flinke
Sæternes fortviler over at det krever et voldsomt arbeid hvert eneste år, og få tak i kvinnelige foredragsholdere.
– De kommer aldri å pitcher seg inn, og sier – dette kan jeg. Jeg håper bedriftene der ute kan bidra med å satse bredere på kvinner, og gi de scenen når anledningen byr seg.
– Hva vil du si til beskjedne kvinner der ute?
– Grip muligheten. Vi vet dere er flinke, og at dere har andre perspektiver som selgere og ledere trenger. Bredde når det kommer til alder og kjønn, vil gi det beste faglige programmet til vårt publikum. Vi vet at dere kan. Sånn. Nå håper vi at vi får haugevis av kvinner å velge mellom til Bergens salgskonferanse som går av stabelen 17. november.