Slik klarte LIS å få rekordår med inbound marketing
– Ta eierskap til eget innhold, og vær forsiktig med å annonsere i de største mediene. Du eier ikke sporbarheten eller resultatet, sier Sue Kristiansen Johannessen i LIS.
LIS er en totalleverandør av lager- og logistikkløsninger. På et frokostseminar hos Inbound la økonomi- og markedssjef i LIS, Sue Kristiansen Johannessen, fram sine erfaringer med inbound marketing.
Lenge hadde de sittet trygt som en av Norges største leverandører innen lager, men innen 2015 hadde markedet forandret seg.
– Vi hadde en del styremøter som var veldig alvorlige, sier Sue Kristiansen Johannessen, økonomi- og markedssjef i LIS.
Selskapet tapte ordre på ordre.
– På den tiden hadde vi selgere som hadde jobbet med den samme logistikkdirektøren i 20 år. De var bestekompiser, de delte konjakk før jul, og så valgte de oss ikke!
Nye konkurrenter dukket opp, som førte til et økt press på LIS. Og det var etterspørsel etter nye produkter som de ikke hadde.
– Alle skulle ha autolager, og i 2015 så hadde vi ikke et sånt produkt.
Øke kjennskap
Som Johannessen beskriver det, så var det umulig å skille seg ut, og pengene bare rant ut.
– Vi brukte masse penger på annonser i Google og fagblader. Uten sporing, uten mål, og uten mening.
Selskapet hadde ikke noe innsikt i om markedsføringen ga noen effekt i det hele tatt. Det var på tide å se etter nye muligheter.
For å fastsette en retning framover satte de seg noen interne målsettinger for å øke kjennskapen til LIS. De skulle:
- Etablere firmaet som en ekspert på lagerløsninger
- Redusere innsalgstiden for selgere
- Øke antall gode leads
- Bygge stolthet blant de ansatte
– Det blir bråk når det ikke går over natta, men vi hadde ikke mye valg, sier Johannessen.
Planen førte til rekordår
Siden da har LIS aktivt jobbet med synligheten til selskapet, noe som har gitt resultater.
– Inbound sa til meg at nå skal dere arrangere frokostmøte. Jeg sa nei, det skal vi ikke. Det er ingen som kommer til Vinterbro for å høre oss snakke om vareflyt! Møtet ble fullt på ni minutter.
Videre hadde de mange webinarer under pandemien, og de arrangerer LIS-dagen årlig – hvor de samler rundt 800 personer for å snakke lager. I tillegg har de en egen podkast de gir ut.
Etter å ha ligget på rundt 60-70 millioner kroner i omsetning tippet de for første gang 100 millioner i 2018. I 2019 kom rekordåret med 132 millioner i inntekt.
– Ta eierskap til eget innhold, og vær forsiktig med å annonsere i de største mediene. Du eier ikke sporbarheten eller resultatet.