Årets Amedia-selger: – Jeg har stor tro på 2023 dersom man er villig til å omstille seg
Peter Jonassen er lei alle engelske fyllord og forkortelser som kundene ikke skjønner stort av.
SALG24 har stilt syv spørsmål til en rekke folk i salgsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.I dag er det Peter Jonassen, key account manager i Amedia.
– Hva gjør du i julen?
– I julen er det stort fokus på å koble av, nyte tid med familie og venner, og spise mye god mat! Lutefisken på 1. juledag er jo alltid en høydare. Vi kan jo håpe på litt snø så vi kan få testet skiene igjen på både voksne og barna. Ellers må det også bli en tur på familiehytta i Birtedalen.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– På julaften er jeg så heldig å ha vokst opp med å ha pinnekjøtt selv om jeg er østlending, så det blir tradisjonen tro pinnekjøtt med det som hører til, og selvfølgelige juleøl fra Mach bryggeri. Julen blir ikke det samme uten.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Skal du gå for den klassiske julen må du alle fall ikke gå glipp av et par Alene hjemme-filmer for å sette stemningen for julen. Hvis du ikke har testet det før bør du også prøve en smakebit av godt tilberedt lutefisk, du vil bli overrasket! Ellers er det vel bare å bruke tiden på å gjøre akkurat det man selv finner avkoblende.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Det morsomste jeg har opplevd i år er uten tvil utmerkelsen som Årets selger 2021 i Amedia. Jeg har noen familiære forbilder i salgsbransjen som jeg har sett opp til siden ung alder. Helt fra barndomsårene med salg av lodd for idrettslaget har målet alltid vært å skulle bli bedre enn dem. Så den utmerkelsen var en fjær i hatten i veien mot det målet og betydde naturligvis ekstra mye.
– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av?
– Uten at jeg velger tre konkrete må dette bli alle engelske fyllord og forkortelser som kundene ikke skjønner stort av. Jeg tror på det å snakke kundens språk, og gjøre ting enklest mulig. Kan du faget ditt godt nok klarer du formidle budskapet på en god måte uten for mye utsmykkinger.
– Hva er din spådom for salgsbransjen i 2023?
– Jeg tror nok starten av 2023 vil kunne føles noe humpete og muligens tungrodd med alt som skjer i økonomien og verdensbildet. Dette ser vi også i avslutningen av 2022, men jeg har stor tro på 2023 dersom man er villig til å omstille seg! Det vil bli viktig å holde tempo høyt og motivasjonen på topp, det skjer mye spennende i bransjen, ikke minst på teknologifronten fortsatt.
– Jobber du mot å tilføre kundene dine verdi og effekt, og klarer å tilegne deg kundens behov med fokus på å skape vinn-vinn, for begge parter, kommer også 2023 til å bli et veldig spennende år i salgsbransjen!
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Det er vel her man skal si trene mer? Om vi sier nyttårsforsett, eller kanskje heller målet mitt for 2023, er å ha topp motivasjon og energi i det jeg gjør, både på jobb og privat. I tillegg til å tilegne ny spennende kunnskap på begge frontene!