Pål Christian Wedø, Yngve Tronstad og Roy Ugedal i Cillco.

Slik henter Cillco fra øverste hylle: 4 uker ekstra ferie og samhold på kontoret

Trondheimsbedriften Cillco tenker nytt når de jakter kunder og ansatte.

Publisert

Trondheimsselskapet Cillco består av datterselskapene Cillco Technology, som leverer løsninger for innkjøp og leverandørhåndtering, og Cillco Consulting som tilbyr ulike rådgivingstjenester til bedriftsmarkedet.

De startet opp i mars i år, men har allerede bikket 30 ansatte.

– Selskapet startet som en overdragelse av produkter og ansatte fra House of Control eide DinERP tidligere i år, sier Yngve Tronstad, CMO og en av gründerne i Cillco til Salg24.

Flesteparten av de ansatte har dermed mange år sammen i DinERP, men nå har gründerne valgt å dele selskapet i to. CEO i Cillco og med-gründer i begge selskapene, Roy Ugedal, forteller at det er blant annet basert på erfaringer de har gjort seg.

–Salg og drift av SaaS produkter krever helt andre prioriteringer enn vi ser i konsulentbransjen. På denne måten blir det lettere å holde fokus på de riktige tingene. Dette blir enda viktigere med målet om å doble antall ansatte hvert år de nærmeste 2-3 årene. Vi startet med 20 ansatte i mars og har allerede passert 30, så sånn sett er vi godt i rute, sier Ugedal.

Dobler ferien

Selskapet har også en uvanlig strategi for rekruttering og trivsel på arbeidsplassen. De ansatte får fri annenhver fredag.

– Vi har en filosofi om at vi skal ha det gøy på jobb og vi er kresne når vi rekrutterer. Vi ønsker å plukke fra øverste hylle og da må vi tilby noe ekstra, sier Ugedal, og legger til:

– Fri-fredagen handler om balanse i hverdagen for de ansatte. Privatliv og jobb dras inn i hverandre på en uheldig måte i dagens samfunn. Dette er vårt bidrag til å forene de to. Det er viktig å påpeke at alle tar fri den samme fredagen for å unngå en forventning om at man er tilgjengelig selv om man har fri.

Fridagene blir til sammen over fire uker ekstra ferie per år, og Tronstad forteller at de har fått en del spørsmål om det er økonomisk forsvarlig.

– Det gjenstår å se, men vi er ganske sikre på det, og erfaringene så langt viser ingen tegn på redusert effektivitet, heller motsatt, sier Tronstad.

De er også opptatt av å skape et samhold innad i selskapet.

– Vi prøver å unngå oppdrag der enkeltpersoner blir sittende alene ute hos kunder i lengre perioder. Helst skal vi jobbe i team, og gjerne fra eget kontor, noe som har blitt mye lettere etter pandemien der alle ble tvunget inn i en digital møteverden, forteller Ugedal.

– Men selvsagt, hos oss er det full fleksibilitet hvor man jobber fra. Det er da viktig at alle føler seg inkludert. Daglige standup møter der vi deler erfaringer er et av tiltakene. Vi har også jevnlige sosiale aktiviteter og turer for å bygge samhold i bedriften, fortsetter Tronstad.

Lokal tilstedeværelse

Gründerteamet har også tro på å etablere seg lokalt. Selskapet har i dag kontorer i Trondheim og Oslo, og fra nyttår opprettes det også kontor i Orkanger og Mosjøen.

– Det sitter mange dyktige folk i distriktene, i tillegg til de som kanskje ønsker å flytte ut av de større byene. Dette må vi utnytte, sier Ugedal.

Tronstad forteller at selskapet som en av få i Norge, og det første trønderske selskapet, nylig signerte en avtale med den anerkjente ERP leverandøren IFS.

– Ambisjonen er å kunne selge og implementere IFS Cloud™, en av verdens fremste ERP løsninger, til små og mellomstore bedrifter først og fremst i Norge med hovedfokus nord for Dovre. Lokal tilstedeværelse blir da viktig både i rekruttering og jakten på nye kunder, sier han.

Internasjonalt potensiale

Samtidig som konsulent-delen av selskapet fokuserer på Norge i første omgang ser teknologi-selskapet verden som sitt nedslagsfelt og har allerede flere store kunder i utlandet. Salgssjef Pål Christian Wedø forteller at de nylig signerte en tysk kunde på innkjøpsløsningen.

– Vi ønsker at kundene skal komme til oss og jobber målbevisst med digital markedsføring i mange kanaler, sier han.

Produktet han trekker frem er en skybasert og integrert innkjøpsløsning for bedriftsinnkjøp. Her får brukerne en moderne nettbutikk med enkelt tilgang på alle leverandørenes produkter og rammeavtaler. Det er også lagt til rette for at man kan benytte leverandørens egen nettbutikk til å fylle innkjøpsordren, såkalt PunchOut.

Wedø forteller at dagens ustabile økonomi gjør at dette tiltrekker seg mange kunder.

– Flere bedrifter ser nå verdien av å sette innkjøp på den strategiske agendaen. Det er fokus på å spare penger nå. Da blir det viktig å utnytte de rammeavtalene man har og gjøre det lett for de ansatte å benytte disse når varer bestilles. Det er akkurat dette vår løsning muliggjør, avslutter Wedø.

Powered by Labrador CMS