Pandemien kjedet salgssjefene. Nå inviterer de til «B2B walk and talk»
Hege Larsen og Anette Theien vil bidra til å løfte kompetansenivået blant salgs-og markedsfolk i Agder.
Uten fysiske kundemøter og menneskelig kontakt, fikk salgssjef for Dyreparken konferanse og event, Hege Larsen, en god ide.
I den anledning tok hun til ordet på LinkedIn, og la ut et innlegg der hun ønsket å lage en gruppe hvor selgere kunne drive erfaringsutveksling.
– Tanken var at vi er mange mennesker med mye kunnskap, og vi har mye å lære av hverandre i denne bransjen. Likevel blir vi sittende på hver vår tue, konstaterer Larsen til Salg24.
Gjennom innlegget kom hun i kontakt med Anette Theien, som er salgssjef i Azets Agder.
De to fikk god kontakt, og begynte etterhvert å treffes for å snakke om faget, salg. Sammen bestemte de seg for å gjøre alvor av ideen til Larsen. Resultatet ble LinkedIn-gruppen KURION.
– Vi vil skape et forum for selgere på Sørlandet, der vi kan spille hverandre gode, og skape et miljø rundt salg og markedsføring, sier Larsen.
– Hvor kommer navnet fra?
– Vi hadde en brainstorming, og ville finne et navn som spiller på kunnskap. Selgere kommer fra så forskjellig bakgrunn. Noen jobber med komplekse løsninger, og besitter mye produktkunnskap, mens andre jobber med tjenesteleveranser, sier Theien.
– KURION stammer fra det engelske ordet curious, som betyr nysgjerrig på norsk. Det symboliserer at vi er nysgjerrig på å lære av hverandre i et yrke hvor mange nettopp har forskjellig bakgrunn, repliserer Larsen.
Det de ønsker å oppnå med gruppen, er å skape en arena for økt samarbeid, og løfte kompetansenivået innenfor salg og marked.
– Å jobbe med salg i dag, er ganske annerledes nå enn det var for 20 år siden. Jeg har jobbet mange år i Oslo, og erfaringsmessig synes jeg at hovedstaden ligger litt foran Agder i måten å jobbe på, sier Theien.
Derfor ønsker de nå å profesjonalisere bransjen ytterligere sør i landet. Initiativet er frivillig, og de er tydelig på at de verken har til hensikt å tjene penger, eller starte en forening.
– Det vi gjør er å organisere et nettverk, som kun skal fungere som et tillegg og et tilskudd. Vi arrangerer blant annet «walk and talk», hvor alle i nettverket er velkommen til å rusle en tur og utveksle erfaringer, forteller Larsen.
De sammenligner det med en gående speed-date, hvor de mingler og snakker fag.
– På den første turen vi gikk i juni, var vi fem stykker. Så ble vi 14 i august, og på neste tur har vi allerede 40 påmeldte. Det er helt tydelig at det er en interesse for dette. Selgere trenger flere arenaer å treffes på. Det skaper muligheter for nye samarbeid, og gir rom for å diskutere med andre salgs- og markedssjefer. All idéutvikling trenger ikke å skje på direktørnivå, sier Theien.
I tillegg til turgåing, har de planlagt å arrangere to til fire samlinger i halvåret, hvor kunnskap, kompetanse og nye trender i bransjen skal presenteres.
– Da må vi antageligvis ta en liten sum for inngangsbilletten, for å dekke foredragsholderen, men det blir bare for å gå i null.
– Jeg er overbevist om at det er mange uslepne diamanter her på Sørlandet, som sitter med enorm kompetanse, men som vi ikke har hørt om. Nettopp de vil vi leie inn til å holde foredrag. Vi vil bidra til at flere tør å stå frem, og ta litt plass, sier Larsen.
Ved å arrangere lavterskelmøter selgere i mellom, er de fats bestemt på at de kan skape gode, og uante resultater.
– Det er delingsøkonomi som gjelder i 2021, og kunnskap er en god valuta. Vi skal spille hverandre gode, og slutte å være redde for å dele de gode ideene, sier Theien.