Direktøren for salg og marked i PwC håper på bra skiføre i jula
Kjartan Vestbø mener bærekraft er det som kommer til å prege salgsbransjen i 2023.
SALG24 har stilt syv spørsmål til en rekke folk i salgsbransjen om året som har gått, og hva de gjør denne julen.
I dag er det Kjartan Vestbø, salg- og markedsdirektør i PwC region Vest.
– Hva gjør du i julen?
– Julen brukes med venner og familie. Det blir mye god mat og som oftest litt for lite trening, men alltid god stemning. I romjulen går turen til Myrkdalen utenfor Bergen. Forhåpentligvis blir det nok snø på fjellet til å stå på ski.
– Hva står på middagsbordet på julaften?
– Pinnekjøtt og champagne - en nydelig kombinasjon.
– Hva vil du anbefale andre å lytte til/smake på/lese/se eller høre denne julen?
– Jeg har aldri vært spesielt glad i å lese skjønnlitteratur, av en eller annen grunn, men det er alltid kjekt å lære noe nytt. "The Effective Executive" av Peter Drucker er en bok som er verdt å lese.
– Hva er det morsomste du har opplevd dette året?
– Om det ikke er det morsomste så er det kanskje det noe av det kjekkeste på jobbfronten, og det er at PwC flytter fra Sandviken til Sundt-bygget midt i hjertet av Bergen sentrum. Det skjer ikke før 1. januar 2025, men denne nyheten ble sluppet i høst og noe jeg er sikker på blir veldig bra for oss som selskap. Tilbakemeldingene vi har fått både internt og eksternt er svært positive.
– Hvilke tre bransjeuttrykk er du mest lei av?
– Kommer ikke på noen i farten jeg er veldig lei.
– Hva er din spådom for salgsbransjen i 2023?
– Det å ha integritet og tenke langsiktig i alt man gjør er viktigere enn noen gang. Umiddelbart tenker jeg på menneskene og miljøet/klima. ESG kommer høyere på agendaen til flere og flere selskaper, og nå med Åpenhetsloven vil den sosiale delen av bærekraft også bli mer fokus på fremover. Fokus på menneskene blir stadig viktigere, både når det kommer til kundene og de ansatte. Enten man jobber med B2C eller B2B så er det mennesker på begge sider av bordet; og de som tenker M2M (menneske-til-menneske) tror jeg gjør det best på lang sikt.
– Det samme gjelder ansatte. Ansatte som blir investert i og får jobbet med sin egen utvikling over tid blir enten gode ansatte og/eller gode ambassadører, selv om de en gang slutter i jobben. Det samme gjelder miljøet. De selskapene, inkludert alle i salgsbransjen, som ikke tar innover seg egen påvirkning på miljøet vil i større grad slite i 2023 og årene fremover, er min spådom.
– Hva er ditt nyttårsforsett?
– Det å ha det gøy og bli flinkere på å skape gode opplevelser sammen med folk som gir meg energi - både på jobb og privat.