Gjør deg klar for det digitale ryddeåret 2023
«I løpet av de siste årene har bedrifter og organisasjoner i økende grad investert i teknologi og digitale løsninger. Nå er tiden inne for å rydde opp i noen av dem – eller i det minste få dem til å begynne å snakke med hverandre.»,s kriver Per Haakon Lomsdalen.
Du husker kanskje hvordan flatskjerm-TV-ens inntog fikk mange av oss til å forklare vennene våre at «vi tenker å kaste ut den store kasse-TV-en». Det var omtrent i samme tidsperiode som Henrik Jenkins introduserte begrepet mediekonvergens for omverdenen. Det handler om når teknologier veves sammen, i stedet for å danke ut og erstatte hverandre.
Et lærebokeksempel er nettopp hvordan kasse-TV-ens farvel banet vei for en helt ny type medieforbruk på digitale plattformer. Eller da CD-er og DVD-filmer ble omplassert til bruktbutikker til fordel for strømmetjenester.
Livet ble jo lettere etter den opprydningen – for ikke å snakke om mer effektivt. I dag er det en selvfølge å kunne strømme favorittserien på telefonen eller ringe fra datamaskinen.
Digital konvergens, hva er det?
Vi trenger å gjøre en tilsvarende transformasjon med bedriftenes tekniske løsninger og automatiserte systemer. Det er en forlengelse av mediekonvergens og kalles digital konvergens.
Enkelt forklart betyr digital konvergens at teknologier, prosesser og data smelter sammen for å skape nye kombinasjoner av produkter, tjenester eller opplevelser. Dette redefinerer i sin tur bransjestrukturer og skaper nye forretningsmuligheter.
Litt mer detaljert betyr det at skytjenester, IoT, AI, VR eller logistikkledelse integreres for å skape nye bruksområder. Det gir bedrifter mulighet til mer effektivt å bryte opp siloer og skape nye kundemønstre og -atferd.
Innen markedsføring kan det handle om at plattformer oppgraderes til å håndtere innlegg i sosiale medier, landingssider og integrasjoner mot salgssystemer. På den måten blir de mer effektive og bedre enn å kjøpe separate verktøy for hver oppgave.
Oppsiktsvekkende funn
Situasjonen er også utfordrende for alle som jobber med salg. Nylig slapp Salesforce sin årlige salgsstatusrapport der 7700 selgere fra 38 land svarte på hvordan organisasjonene deres jobber med digitale verktøy.
Der kom det fram en del oppsiktsvekkende funn.
Undersøkelsen viste at hvert salgsteam i gjennomsnitt bruker ti forskjellige programmer for å lande et salg. To av tre selgere svarte at de har altfor mange salgsverktøy i verktøykassen. Statistikken taler for seg selv her. Bedriftene må bli mer digitalt konvergerende skal de fortsette å lykkes.
Videre svarer selgerne at de bruker kun 28 prosent av arbeidstiden på å selge. Det høres oppsiktsvekkende lavt ut, men de kaster nok bort mesteparten av arbeidstiden på administrative oppgaver. Det kunne lett vært gjort mer effektivt gjennom smarte integrasjoner.
Rapporten viser også at hele 94 prosent av salgsteamene planlegger å finne nye måter å integrere salgsverktøy på. Det er selvsagt positivt at flertallet har identifisert sine digitale utfordringer. For med en raskere og raskere økning av nye datasystemer kombinert med en økende mengde data, vil det bli stadig mer komplekse situasjoner for bedrifter å forholde seg til.
På tide å brette opp ermene
Det er på mange måter fantastisk med dette teknologiskiftet som vi er i gang med. Men samlere som vi er, er vi nødt til å bli bedre til å tenke på om vi trenger tingene. I de fleste tilfeller ender vi bare opp med å samle enda mer rot før vi må i gang med storrengjøringen.
Husene våre ble jo luftigere da kasse-TV-en forlot stua, ikke sant?
Digital konvergens vil bane vei for det eneste som faktisk vil være billig det kommende året, nemlig en høyst nødvendig, digital storrengjøring. Den er kanskje ikke synlig i kontorlandskapet, men påvirker definitivt forretningsveksten til bedriften din.
Forstår du hvordan digital teknologi best kan fungere sammen og hvordan du bruker den, vil det føre til vekst og økt effektivitet.
2023 er rett rundt hjørnet. Det er nok bare å finne fram langkosten og bøtta og sette i gang.
-----------------------------------------------------------
Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Salg24? Send ditt innlegg til tips@salg24.no.