Hodejeger vet hvordan du kan få tak i gode B2B-selgere
– Det er arbeidstakers marked, og det er bare halvparten så mange søkere på jobbene nå versus for et par år siden.
Kristin Westreng Aas jobber som hodejeger i rekrutteringsselskapet Salesjobs AS.
Nå klør hun seg i hodet over arbeidsgivere som virker forskrekket over at de ikke får noe napp på stillingsannonsene de legger ut. På sin private LinkedIn-profil deler hun en lekse til de som jakter flinke B2B-selgere.
«Ingen aktuelle søkere på stillingsannonsen? Da gjør vi litt mer av det som IKKE virket sist! En annonse jeg la merke til for en stund siden ble i dag lagt ut på nytt. Sorry, mate. Det kommer ikke til å gi en massiv pågang av søkere denne gangen heller. Skal du ha en dyktig B2B selger - så beklager jeg å komme med dårlige nyheter: Det er ikke slik man får tak i dem i dagens marked. Det er stor etterspørsel etter dem, og de fleste kaster ikke et blikk på stillingsannonsene. Det er ikke nødvendigvis noe galt med teksten du har skrevet. Men de du vil ha tak i - de leser dem bare ikke».
– «Ketchupeffekt»
– Så hva skal man gjøre for å få tak i de gode selgerne der ute?
– Du må ta direkte kontakt med folk. Det er det vi gjør. Også er det jo et sammensatt bilde. De ti mest kjente bedriftene hvor folk virkelig ønsker å jobbe kan få søkere via annonser, mens relativt ukjente bedrifter opplever å få null søkere, sier Westreng Aas til SALG24.
Hun peker også på endringene som har skjedd i jobbmarkedet som en konsekvens av korona-pandemien.
– Det er arbeidstakers marked, og det er bare halvparten så mange søkere på jobbene nå versus for et par år siden. Det er faktisk helt ekstremt akkurat nå. Vi opplever en «ketchupeffekt» etter pandemien.
Med det mener hun at mange unngikk å ansette nye folk under pandemien, og at det dermed kommer et forsinket push ut i markedet.
– Helt utrolig
Westreng Aas tror kampen om gode B2B-selgere vil fortsette, og at arbeidsgiver må ha flere ting i mente når det gjelder å få kloa i de gode kandidatene.
– Mange sitter godt der de er, og flere bedrifter har ansatt egne folk som jobber med rekruttering inhouse. Mange selgere får fire-fem direkte henvendelser fra rekrutterere i uken, så hvorfor skal de gidde å lese en stillingsannonse? Det er helt utrolig at ikke markedet har fått med seg denne endringen.
Hun understreker at geografiske forskjeller naturligvis vil speile responsen på annonsene, og at det kan være enklere andre steder enn det er midt i Oslogryta.
– At det er noen gap mellom behov og tilgjengelighet i markedet er ikke noe nytt. Sånn har det vært lenge. Vi importerer allerede masse arbeidskraft fra utlandet i andre bransjer, så det kan jo bli spennende å følge med på hva som vil skje fremover nå, sier hun.
I innlegget på LinkedIn, avslutter hun med et gratis tips til de som trenger flere ressurser på arbeidsplassen:
«Jeg forstår godt at alle ikke har budsjett til å bruke eksterne search tjenester (aka headhuntere), så jeg skal dele et tips – free of charge: Hvis du faktisk trenger denne rollen for å sikre inntekter, så sett i gang og selg den. Du får kjøre på med prospecting og outreach, du også.»