Mener B2B-bedriftene må slutte å tenke lette klikk: – Hvis det tar fire år å bygge en sterk merkevare, må vi måle deretter
Tina Rødahl mener flere må bruke de ansatte på LinkedIn, og slutte å bare tenke på beslutningstaker.
Under et webinar arrangert av Salgs- og Reklameforeningen i Bergen fortalte Tina Rødahl, ansvarlig for LinkedIn Marketing Solutions i Norge, Sverige, Danmark og Tyrkia om makrotrender for B2B-bedrifter i tiden fremover.
– Det er viktig å se på hvordan du kan skape konkurransefortrinn, og hva på hva andre gjør og spesielt ikke gjør, forteller Rødahl.
Hun er klar på at en sterk merkevare har seks ganger høyere konvertering enn korte kampanjer.
– Hvis vi kan få denne langsiktighetsraten, hvor man heller tenker langsiktig merkevarebygging, får man også langsiktige resultater, sier Rødahl.
Tar fire år å bygge sterk merkevare
Hun påpeker at det er en ustabil situasjon i markedet nå, både i ettervirkninger av pandemien, og urolig økonomi.
– Derfor er man nødt til å jobbe med merkevarebyggende aktiviteter. Det kan både få inn flere salg, og øke salgsverdien på de kundene man får inn.
Hun mener det også er viktig å måle effekt til rett tid.
– Undersøkelser i B2B-bedrifter viser at kun fire prosent av bedriftene måler effekt etter seks måneder. Resten måler etter korte kampanjer på 2–4 uker. Jeg mener man må vente til minst seks måneder, og egentlig lengre før man måler effekt. Hvis det tar fire år å bygge en sterk merkevare, må vi måle deretter, ikke på det vi gjorde for en måned siden.
Hun viser også til at 95 prosent av alle sponsede aktiviteter på sosiale medier er optimalisert på klikk.
– Skal man vokse, må man heller ha spredning, ikke klikk. Da har man en kjempemulighet for å få den langsiktig veksten.
Bruk de ansatte
Rødahl mener også det er viktig å skape mye innhold, for å minne potensielle kunder på budskapet.
– Mange tenker kanskje «uff, nå kjeder vi målgruppen». Men tallene viser at repetisjon må til for å befeste linken mellom merkevaren og hovedtematikken. Og så ser vi ofte at hvis man republiserer samme video eller bilde, får det faktisk større engasjement på gang to eller tre.
Hun legger til at det også er viktig å bruke de ansatte.
– De er fantastiske ambassadører, og de har ti ganger så mange viktige forbindelser som det selskapssiden har. Få de til å dele innlegg, be om kommentarer. Det har enorm verdi.
Rødahl mente også det var viktig å slutte med hyper-targeting og bare treffe beslutningstaker i en bedrift.
– I et selskap er det et økosystem av beslutningspåvirkere. Og når vi skal jobbe med B2B må vi se på hele den gruppen, sier hun og viser til at det er også høyere risiko knyttet til å bare treffe beslutningstaker:
– 40 prosent bytter jobb hvert fjerde år. Beslutningsstrukturen er derfor dynamisk. En salgsleder i dag kan bli direktør, eller en IT-sjef kan slutte. Da kan man ikke kun treffe den ene.