Hodejeger bruker LinkedIn aktivt i rekruttering: Dette trikset ga henne 98 søkere
Kristin Westreng Aas mener gode poster fra ledere på LinkedIn kan øke brandingen til selskapet. Men en type post gjør at hun skyr banen.
Kristin Westreng Aas, daglig leder i rekrutteringsselskapet Salesjobs Oslo, har god erfaring med hvordan man henter de beste B2B-selgerne.
Torsdag snakket Aas på et frokostseminar i regi av Salg24 om employer branding og rekruttering og ga sine beste tips.
Hun viste til at det finnes store selskaper i Norge som er store employer brands, men som ikke er spesielt kule for mannen i gata.
– Se på NAV. Dette er en av de kuleste stedene i Norge om du jobber med teknologi, og for utviklere er det et supert sted. Men det er en hinsides kontrast mellom hvor kult NAV er i befolkningen og hvor kult det er å jobbe der, sier hun og legger til:
– Personlig vil jeg si at det er den minst kule organisasjonen i Norge.
– Salgsfolkene finnes overalt
Aas la også vekt på at det er forskjell på hva norske selskaper har av rutiner når det kommer til rekruttering.
– Det finnes 888 selskaper i Norge med over 250 ansatte. Og typisk for disse selskapene er at de har mange funksjoner og avdelinger. De har en verktøykasse og et byråkrati, sier Aas og peker på OBOS som eksempel:
– Og ikke misforstå, jeg liker OBOS. Men jeg er mer opptatt av vi som ikke er OBOS kan gjøre, sier hun.
Hun påpekte at det finnes utallige plattformer man kan bruke for å finne de rette folkene, men at man ikke skal bruke alle.
– Hvis du vet hvem som er publikummet, bør det ikke være så vanskelig å velge den ene nyhetskanalen du trenger, «do one thing and do ti well», sier hun og legger til:
– Salgsfolkene kan vi finne overalt. Det kommer an på hva du leter etter. Seniorprofiler ser ikke etter salg – hashtagen på Instagram. Men de yngste er ikke på LinkedIn, sier Aas.
Aas forteller at hun selv er nøye på hvordan hun bruker LinkedIn i perioder hvor hun rekrutterer.
– Jeg setter av tid til LinkedIn hver dag i de periodene. Jeg poster noe hver dag, og dette er viktig; Jeg setter av tid etterpå til å kommentere på andres poster, sier hun og legger til:
– For hvis du kun poster og går ut, hjelper det ikke. Da forsvinner du i mengden.
Hun forteller at denne innsatsen gjorde at de på forrige stilling hun rekrutterte til fikk 98 søkere.
– Bare kleint
Aas trakk også fram flere ledere som på LinkedIn har en personlig profil, som gir et bilde av en god arbeidsplass.
– Blant annet er administrerende direktør i NextGenTel god på det. Man får inntrykket av at han er en god leder. Og det er viktig. Så slike poster er bra for brandingen.
Men Aas er veldig klar på at ikke all aktivitet på LinkedIn hjelper.
– IKKE skriv innlegg om at du ikke vet hva du skal skrive. Det finnes to hundre slike innlegg.
Og en ting provoserer henne ekstra.
– Det er en trend med å dele selfier av at man griner for å vise at man er sårbar. Men hvis du sitter og gråter, og tenker at nå skal du ta en selfie og dele, det er ikke sårbarhet, det er bare kleint. Jeg ser ingen verdi i det, sier Aas og legger til:
– Hvis jeg leter etter en salgssjef, blir jeg usikker på dømmekraften til vedkommende hvis de publiserer et grinebilde på LinkedIn. Det passer bedre på Instagram.